Waarom relatiegeschenken essentieel blijven in een tijd van flexibel werken

relatiegschenken-flexibel-werken.jpg

Het is inmiddels al 2025 en het grootste deel van de marketing campagnes vinden online plaats. Denk hierbij aan SEA, SEO, social media en alle andere snufjes die tegenwoordig worden gebruikt om de aandacht te trekken van potentiële klanten. Maar waarom vind je dan overal nog steeds pennen met een logo, doppers met een logo en andere bedrukte artikelen? Omdat relatiegeschenken en fysieke cadeaus steeds meer waarde krijgen in een tijd van online meetings en voornamelijk online marketing uitingen. Relatiegeschenken blijven een uitstekende manier om je bedrijf te laten zien en je klantrelaties warm te houden. Dat wordt in 2025 niet anders aangezien het grootste deel van de business online blijft plaatsvinden. Daarom is aandacht voor verbondenheid belangrijker dan ooit.

Met offline reclame val je juist op

Als je aan marketing denkt, denk je aan online. Je moet posten op Instagram, TikTok, Facebook en iedereen heeft tegenwoordig wel zijn of haar eigen podcast. Maar door de komst van online marketing en online werken is het alleen maar belangrijker geworden om ook offline zichtbaar te zijn met je bedrijf. Mensen zien het niet aankomen als je ineens een cadeautje in de bus krijgt en worden daardoor positief verrast. Wil je bijvoorbeeld je business relaties warm houden op afstand? Dan kun je relatiegeschenken bedrukken met bijvoorbeeld het logo van je bedrijf. Op die manier geef je een uniek cadeau met branding zoals een pen met jouw logo en heeft die persoon er ook nog écht iets aan.

Relatiegeschenken zijn persoonlijk

Online marketing is online en dus voor iedereen te zien, ook al bedenk je het bijvoorbeeld speciaal voor die één bepaalde doelgroep, het is voor iedereen toegankelijk. Stiekem vinden we het ook wel fijn als iedereen de reclame te zien krijgt, want we hopen dan dat die mensen buiten de beoogde doelgroep ook klant worden. Wanneer je iets fysieks opgestuurd krijgt of iets meekrijgt na een business meeting, voelt dat een stuk persoonlijker dan die ene bedank- of samenwerkingspost op Instagram waar iedereen toch snel weer aan voorbij scrolt. Daarnaast kun je de relatiegeschenken ook personaliseren door ze te bedrukken of te graveren. Door deze persoonlijke benadering gebruiken mensen het geschenk ook vaker en worden ze steeds opnieuw aan jouw merk herinnert.

Flexibele werken en toch verbonden

Met de opkomst van flexibele werkplekken en hybride werken, is het belangrijker dan ooit om een sterke band op te bouwen met je medewerker en klant. Door de afstand kan het toch sneller voorkomen dat je als bedrijf uit het zicht raakt. Relatiegeschenken kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Of het nu gaat om een cadeau voor een klant die je alleen via een videoconferentie hebt gesproken of een werknemer die regelmatig vanuit huis werkt, een fysiek geschenk creëert een gevoel van verbondenheid. In een tijd waarin persoonlijk contact vaak beperkt is, kunnen relatiegeschenken helpen om een extra stap te zetten in het versterken van zaken relaties. Bovendien kunnen bedrijven die flexibiliteit bieden, zoals een hybride werkmodel, hun zorg en aandacht voor medewerkers en klanten nog meer laten blijken door bijvoorbeeld praktische en gepersonaliseerde geschenken te geven die echt van waarde zijn voor de klant of medewerker.

Wederkerigheid voor een positieve relatie

De kern van wederkerigheid is: jij doet iets voor mij, dan heb ik de behoefte om iets terug te doen. Zie het als een soort psychologisch trucje. Neem dit als voorbeeld: je krijgt als je jarig bent vaak een mailtje met ´gefeliciteerd, hier krijg je 20% korting´, geldig voor een bepaalde tijd rondom je verjaardag. Dan denk je: ´hé, dat is aardig´, als ik persoonlijke korting krijg ga ik het ook maar gebruiken. Een relatiegeschenk heeft hetzelfde effect. Jij geeft een passend geschenk en de ontvanger wil iets terug doen. Op deze manier kun je op een laagdrempelige manier een positieve relatie opbouwen met je partners of klanten. En voelen ze onbewust sneller de behoefte om met jouw bedrijf in zee te gaan.